fiataloknak

Minecraft a Móricz Zsigmond Könyvtárban (fotó: Gamers for Gamers)

Van-e helye a videójátékoknak a könyvtárban? Igen, van. Mutatjuk!

Játszani mindenki szeret. Tudta-e, hogy a könyvtárak már a 19. század közepe óta támogatják helyszínként, programjaik és gyűjteményeik révén a különböző típusú játékokat? Hozzáférést biztosítanak a különböző játékformákhoz: a sakktól a modern társasjátékokon valamint a számítógépes és konzolos játékokon át egészen az e-sportokig és a virtuális valóságot (VR) felhasználó játékokig. Videójáték-konzolok beszerzésével egyéni és csoportos játékra nyújtanak lehetőséget, akár klubformában is. A könyvtárban a gyerekek együtt tölthetik az idejüket barátaikkal, ahol társasjátékozás és videójátékozás közben könyvek, könyvtárosok és valódi tudásvilág veszi körül őket.

A hangvezérelt okoseszközök és a mesterséges intelligenciát alkalmazó digitális asszisztensek megjelenése a könyvtárakban sem elmaradhatatlan. Vajon használható egy digitális asszisztens könyvtári szolgáltatásokra, vagyis Alexa és Siri lehetnek könyvtárosok is?

A szabadulószobák divatját a könyvtárak is meglovagolhatják: kézenfekvő, ha irodalmi tematikájú fejtörőket kínálnak használóiknak, melyek során a résztvevők csak akkor a juthatnak ki a szobából, ha megoldják az egymásra épülő feladványokat. A Stadtbibliothek Berlin-Mitte által kifejlesztett, „Das verschollene Manuskript” [Az elveszett kézirat] nevű szabadulós játék 2019-ben első helyezést ért el az információs műveltség játékos fejlesztésével kapcsolatos német jó gyakorlatok versenyében.

A 2018/2019-es tanévben két svájci kantoni középiskolában is megrendezték az Olvasás Évét, melynek során pontgyűjtős versennyel ösztönözték a diákokat minél több könyv elolvasására. A programot változatos rendezvényekkel egészítették ki, a legtöbbet olvasókat pedig díjakkal jutalmazták. Az „All you can read” [„Olvass, amennyit bírsz”] projekt valóságos olvasási lázat indított el: a két iskolából közel 700 fő összesen majdnem kétmillió oldalnyi könyvet olvasott el.

A könyvtárak nemcsak a csendes olvasás színterei lehetnek – teret adhatnak a megpihenésnek és az elmélkedésnek is. Tekintettel a mindfulness és egyéb meditációs technikák divatjára, valamint a mentális betegségek gyakoriságára, számos felsőoktatási könyvtárban alakítottak ki olyan helyiségeket, ahová félre lehet vonulni a stresszes időszakokban relaxálni, meditálni, jógázni vagy akár imádkozni.

A könyvtárakban 2017 óta van lehetőség bekapcsolódni a Nemzetközi játékhétbe (International Games Week), amelyre minden év őszén, novemberben kerül sor. Az amerikai, ausztráliai, skandináv és olasz könyvtárak által elindított, illetve különböző játékforgalmazók által szponzorált esemény középpontjában a videojátékok, társasjátékok vagy akár népi játékok állnak. A Nemzetközi játékhét (International Games Week) olyan ingyenes kezdeményezés, amely a könyvtárakban való játékot kívánja népszerűsíteni.

Az Amerikai Könyvtárak Egyesülete (ALA) elnöksége 2019-ben négy nemzetközi könyvtári projektet díjazott, melyek középpontjában olyan témák álltak, mint a fenntarthatóság, a menekülteknek vagy a katasztrófa sújtotta övezeteknek nyújtott könyvtári szolgáltatások, a játékos mobilalkalmazások vagy a titkosított böngészők telepítése a felhasználói számítógépekre.

Az Amerikai Könyvtárak Egyesülete (ALA) éves konferenciáján immár több mint tíz éve díjazza a leginnovatívabb könyvtári projekteket a világ minden tájáról.

A Texas állambeli Frisco könyvtárában high-tech kölcsönzési szolgáltatás hódít. Egyre több és több könyvtár honosít meg korszerű technológiát alkalmazó közösségi alkotótereket, azonban Friscóban már a makerspace házhoz megy, kölcsönözhető Maker Kitek formájában.

Lépést tartva a technológiai fejlődéssel az Egyesült Államokban a Suffolk Megyei Közösségi Főiskola keleti campusának könyvtárában megkezdte a működését egy virtuális valóság labor. 

A technológia fejlődése új funkciókat hozott el a könyvtáraknak. A Békés Megyei Könyvtár az élvonalban jár az olyan új technológiák, mint a 3D-nyomtatás és a robotika ismeretterjesztő célú könyvtári felhasználása. Büszkeségük a Kollabor közösségi alkotótér, amely kreatív és innovatív foglalkozásokat kínál gyerekeknek.



Kérdezd
a könyvtárost!