közösségi funkció

Az Európa Kulturális Fővárosa projekt 2010-ben átadott fejlesztései több tekintetben is hosszú távon meghatározza Pécs városának jelenét. A város jelentős beruházásokkal bővült, ezek között az egyik kiemelkedő építészeti alkotás a Dél-Dutántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont épülete. A megyeszékhely könyvtári fejlesztése jelentősen meghatározta az épületbe költöző könyvtárak jövőjét.

Minecraft a Móricz Zsigmond Könyvtárban (fotó: Gamers for Gamers)

Van-e helye a videójátékoknak a könyvtárban? Igen, van. Mutatjuk!

Játszani mindenki szeret. Tudta-e, hogy a könyvtárak már a 19. század közepe óta támogatják helyszínként, programjaik és gyűjteményeik révén a különböző típusú játékokat? Hozzáférést biztosítanak a különböző játékformákhoz: a sakktól a modern társasjátékokon valamint a számítógépes és konzolos játékokon át egészen az e-sportokig és a virtuális valóságot (VR) felhasználó játékokig. Videójáték-konzolok beszerzésével egyéni és csoportos játékra nyújtanak lehetőséget, akár klubformában is. A könyvtárban a gyerekek együtt tölthetik az idejüket barátaikkal, ahol társasjátékozás és videójátékozás közben könyvek, könyvtárosok és valódi tudásvilág veszi körül őket.

A könyvtárbuszos szolgáltatások régóta működnek, Magyarországon, hat guruló könyvtár járja az utakat szerte az országban. Találkozhatunk ilyen járművel Miskolc vagy Eger környékén éppúgy, mint Nyíregyháza vagy Pécs kistérségében. Baranya megyében azonban két busz igyekszik eljuttatni a tudást, a szórakozást, a tájékozódás lehetőségét oda, ahol különben erre nem sok lehetőség van helyben az ott élők számára.

A szabadulószobák divatját a könyvtárak is meglovagolhatják: kézenfekvő, ha irodalmi tematikájú fejtörőket kínálnak használóiknak, melyek során a résztvevők csak akkor a juthatnak ki a szobából, ha megoldják az egymásra épülő feladványokat. A Stadtbibliothek Berlin-Mitte által kifejlesztett, „Das verschollene Manuskript” [Az elveszett kézirat] nevű szabadulós játék 2019-ben első helyezést ért el az információs műveltség játékos fejlesztésével kapcsolatos német jó gyakorlatok versenyében.

A németországi Universitätsbibliothek Würzburg 2019-ben ünnepelte alapításának 400. évfordulóját, 2018-ban ezért közösségi adománygyűjtő projektet kezdeményeztek a veszélyeztetett állapotban lévő régi könyvek megmentésére. Az öregdiákok egyesületének körében indított kampánynak hála 2019-ben már ki tudták állítani a restaurált köteteket, az adományozók pedig egyedi ajándékokban részesültek.

Németországban 2014 óta rendeznek „kulturális hackathonokat”: olyan vállalkozó kedvű informatikai fejlesztők szállnak minden évben versenybe, akik a különböző alkalmazások, alkalmazásprogramozási felületek (API) és egyéb virtuális projektek révén valami újat hoznak ki a nyílt hozzáférésű és szabadon felhasználható digitális kulturális örökségből és azok metaadataiból. Az adatok és dokumentumok újrahasznosítása, újszerű kontextusba helyezése révén nemcsak a közönséget sikerül megmozgatni, de a közgyűjteményekben őrzött kincsek is újra bekerülhetnek a kulturális vérkeringésbe.

A könyvtárakban 2017 óta van lehetőség bekapcsolódni a Nemzetközi játékhétbe (International Games Week), amelyre minden év őszén, novemberben kerül sor. Az amerikai, ausztráliai, skandináv és olasz könyvtárak által elindított, illetve különböző játékforgalmazók által szponzorált esemény középpontjában a videojátékok, társasjátékok vagy akár népi játékok állnak. A Nemzetközi játékhét (International Games Week) olyan ingyenes kezdeményezés, amely a könyvtárakban való játékot kívánja népszerűsíteni.

A Könyvtári Egyesületek és Szervezetek Nemzetközi Egyesülése, azaz az IFLA 2019-ben is díjazta az év leginnovatívabb új vagy megújult közkönyvtárát. A pénzjutalommal is járó rangos kitüntetést ez alkalommal a finn Helsinki Városi Könyvtár legújabb fiókkönyvtára, az Oodi kapta.

A művészetek gyógyító ereje már régóta közismert. Az úgynevezett művészeti terápiák segítséget nyújthatnak a traumák feldolgozásában, a nehézségek leküzdésében. Az irodalmi alkotásokra támaszkodó, a lelki egészséget támogató módszerek egyike a kiválasztott művet a drámapedagógia eszközeivel feldolgozó csoportfoglalkozás, a bibliodráma.

A Széchenyi 2020 pályázat keretében, uniós forrásból valósult meg a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című országos program könyvtári projektje „Az én könyvtáram” (EFOP-3.3.3-VEKOP-15-2016-00001), a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár irányításával.

A projekt célja volt az országos könyvtári rendszer fejlesztése, ennek érdekében együttműködött az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtári Intézettel, az Országos Pedagógiai Múzeum és Könyvtárral, valamint könyvtárszakmai szervezetekkel.



Kérdezd
a könyvtárost!