játék

Minecraft a Móricz Zsigmond Könyvtárban (fotó: Gamers for Gamers)

Van-e helye a videójátékoknak a könyvtárban? Igen, van. Mutatjuk!

Játszani mindenki szeret. Tudta-e, hogy a könyvtárak már a 19. század közepe óta támogatják helyszínként, programjaik és gyűjteményeik révén a különböző típusú játékokat? Hozzáférést biztosítanak a különböző játékformákhoz: a sakktól a modern társasjátékokon valamint a számítógépes és konzolos játékokon át egészen az e-sportokig és a virtuális valóságot (VR) felhasználó játékokig. Videójáték-konzolok beszerzésével egyéni és csoportos játékra nyújtanak lehetőséget, akár klubformában is. A könyvtárban a gyerekek együtt tölthetik az idejüket barátaikkal, ahol társasjátékozás és videójátékozás közben könyvek, könyvtárosok és valódi tudásvilág veszi körül őket.

Németországban 2014 óta rendeznek „kulturális hackathonokat”: olyan vállalkozó kedvű informatikai fejlesztők szállnak minden évben versenybe, akik a különböző alkalmazások, alkalmazásprogramozási felületek (API) és egyéb virtuális projektek révén valami újat hoznak ki a nyílt hozzáférésű és szabadon felhasználható digitális kulturális örökségből és azok metaadataiból. Az adatok és dokumentumok újrahasznosítása, újszerű kontextusba helyezése révén nemcsak a közönséget sikerül megmozgatni, de a közgyűjteményekben őrzött kincsek is újra bekerülhetnek a kulturális vérkeringésbe.

Játék, az olvasás örömének megosztása, környezettudatos megoldás, izgalmas keresés – ez mind elmondható az idén 12. éve elindított könyvtár- és olvasásnépszerűsítő játékról. Ha eddig kimaradt volna belőle, ne tétovázzon, nézze át a könyvespolcait, biztosan talál ott olyan műveket, amelyek útra kelve másoknak is örömöt szereznek. A 2001-ben az Amerikai Egyesült Államokból induló BookCrossing, mára nemzetközivé fejlődött mozgalommá vált, amely szervezői célja szerint játék és egyben közösségépítés is. A küldetése, hogy az emberek a könyveken keresztül kapcsolatba kerüljenek egymással.



Kérdezd
a könyvtárost!