játék

Gyerekek

Az egészségügyi veszélyhelyzetben eltöltött hetek múlásával sokaknak egyre jobban hiányoznak könyvtárának megszokott szolgáltatásai. Ahogy cikkünk első részében arról már hírt adtunk, szerencsére a könyvtárosok nem tétlenkednek.

Minecraft a Móricz Zsigmond Könyvtárban (fotó: Gamers for Gamers)

Van-e helye a videójátékoknak a könyvtárban? Igen, van. Mutatjuk!

Játszani mindenki szeret. Tudta-e, hogy a könyvtárak már a 19. század közepe óta támogatják helyszínként, programjaik és gyűjteményeik révén a különböző típusú játékokat? Hozzáférést biztosítanak a különböző játékformákhoz: a sakktól a modern társasjátékokon valamint a számítógépes és konzolos játékokon át egészen az e-sportokig és a virtuális valóságot (VR) felhasználó játékokig. Videójáték-konzolok beszerzésével egyéni és csoportos játékra nyújtanak lehetőséget, akár klubformában is. A könyvtárban a gyerekek együtt tölthetik az idejüket barátaikkal, ahol társasjátékozás és videójátékozás közben könyvek, könyvtárosok és valódi tudásvilág veszi körül őket.

A szabadulószobák divatját a könyvtárak is meglovagolhatják: kézenfekvő, ha irodalmi tematikájú fejtörőket kínálnak használóiknak, melyek során a résztvevők csak akkor a juthatnak ki a szobából, ha megoldják az egymásra épülő feladványokat. A Stadtbibliothek Berlin-Mitte által kifejlesztett, „Das verschollene Manuskript” [Az elveszett kézirat] nevű szabadulós játék 2019-ben első helyezést ért el az információs műveltség játékos fejlesztésével kapcsolatos német jó gyakorlatok versenyében.

A 2018/2019-es tanévben két svájci kantoni középiskolában is megrendezték az Olvasás Évét, melynek során pontgyűjtős versennyel ösztönözték a diákokat minél több könyv elolvasására. A programot változatos rendezvényekkel egészítették ki, a legtöbbet olvasókat pedig díjakkal jutalmazták. Az „All you can read” [„Olvass, amennyit bírsz”] projekt valóságos olvasási lázat indított el: a két iskolából közel 700 fő összesen majdnem kétmillió oldalnyi könyvet olvasott el.

Németországban 2014 óta rendeznek „kulturális hackathonokat”: olyan vállalkozó kedvű informatikai fejlesztők szállnak minden évben versenybe, akik a különböző alkalmazások, alkalmazásprogramozási felületek (API) és egyéb virtuális projektek révén valami újat hoznak ki a nyílt hozzáférésű és szabadon felhasználható digitális kulturális örökségből és azok metaadataiból. Az adatok és dokumentumok újrahasznosítása, újszerű kontextusba helyezése révén nemcsak a közönséget sikerül megmozgatni, de a közgyűjteményekben őrzött kincsek is újra bekerülhetnek a kulturális vérkeringésbe.

A könyvtárakban 2017 óta van lehetőség bekapcsolódni a Nemzetközi játékhétbe (International Games Week), amelyre minden év őszén, novemberben kerül sor. Az amerikai, ausztráliai, skandináv és olasz könyvtárak által elindított, illetve különböző játékforgalmazók által szponzorált esemény középpontjában a videojátékok, társasjátékok vagy akár népi játékok állnak. A Nemzetközi játékhét (International Games Week) olyan ingyenes kezdeményezés, amely a könyvtárakban való játékot kívánja népszerűsíteni.



Kérdezd
a könyvtárost!