olvasásnépszerűsítés

Július 30-án ünnepeljük a barátság világnapját. A barátság nemzetözi megünneplésének ötlete Paraguayból származik, majd az Egyesült Nemzetek Szervezete 2011-ben nyilvánította nemzetközi nappá.

A gyerekek számára a nyár a nagy kalandok ideje. Kalandozni azonban nem csak fizikai, hanem szellemi és érzelmi értelemben is lehet és kell is. Ennek nagyszerű eszköze a könyv és az olvasás. Nyári könyvajánlónkkal szeretnénk hozzájárulni ehhez az élményhez, és segíteni a választást a szülőknek és gyerekeknek egyaránt. Igazi, életre szóló kalandokat kívánunk!

Egy szokás kialakuláshoz több hétnyi rendszeres ismétlésre van szükség, amíg be nem épül a mindennapi tevékenységek közé. A kényszerű otthonlétet – túllendülve az első sokkon – érdemes a javunkra fordítani, és belekezdeni egy, a gyerekekkel közös játékos kalandba, ami az egyforma napokat is strukturálja.

Több okból is találkozhatunk az ember legjobb barátjával a könyvtárban: segítő kutyaként, terápiás kutyaként, de az állatok az olvasásfejlesztésben is nagy szolgálatot tehetnek. Egy Massachusetts állambeli iskolai könyvtárban is sikeresen működik immár két éve egy kutyás program, melynek során a gyerekek találkozhatnak a kutyákkal, és fel is olvashatnak nekik.

A 2018/2019-es tanévben két svájci kantoni középiskolában is megrendezték az Olvasás Évét, melynek során pontgyűjtős versennyel ösztönözték a diákokat minél több könyv elolvasására. A programot változatos rendezvényekkel egészítették ki, a legtöbbet olvasókat pedig díjakkal jutalmazták. Az „All you can read” [„Olvass, amennyit bírsz”] projekt valóságos olvasási lázat indított el: a két iskolából közel 700 fő összesen majdnem kétmillió oldalnyi könyvet olvasott el.

A könyvek nemcsak a könyvtárakban vagy a könyvkereskedésekben, de a könyvtárosok jóvoltából a közterületeken is elérhetőek – hála a különböző könyvszekrényeknek, könyvmegállóknak, könyves dobozoknak, könyvcserélő állomásoknak. Az ausztriai Faistenaui Könyvtár egy felhajtható padkájú padot állított fel egy festői szépségű kirándulóhelyen, a belsejében könyvekkel megpakolt dobozokkal.

A Széchenyi 2020 pályázat keretében, uniós forrásból valósult meg a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című országos program könyvtári projektje „Az én könyvtáram” (EFOP-3.3.3-VEKOP-15-2016-00001), a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár irányításával.

A projekt célja volt az országos könyvtári rendszer fejlesztése, ennek érdekében együttműködött az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtári Intézettel, az Országos Pedagógiai Múzeum és Könyvtárral, valamint könyvtárszakmai szervezetekkel.

A kétmilliárd felhasználót is elérő Facebook felületén a könyvtárak sem tétlenkednek, egyik leggyakrabban használt marketingeszközük ez a  közösségi oldal.

Hol szoktunk leggyakrabban olvasni? Könyvtárban, egy parkban, buszon, vonaton, otthon a fotelben, és elalvás előtt az ágyban. Nem így az Egyesült Királyságban, ahol nagy hagyománya van, és ismét egyre népszerűbb a kocsmákban való olvasás. 

Az Egyesült Államokban sok kisgyermekes család nem rendelkezik saját mosógéppel, így a mosodák számottevő közösségi színtereknek számítanak az életükben. A helyzetet felismerve a Chicagói Közkönyvtár évtizedek óta szervez olvasásnépszerűsítő gyermekfoglalkozásokat a mosódákban.



Kérdezd
a könyvtárost!