közkönyvtár

A koronavírus járvány idején a könyvtáraknak is felelős döntéseket kell hozniuk a kór terjedésének megállítása és az olvasók, valamint a lakosság egészségének megőrzése érdekében. Vajon melyik intézmény hogyan kezeli a kialakult helyzetet?

Minecraft a Móricz Zsigmond Könyvtárban (fotó: Gamers for Gamers)

Van-e helye a videójátékoknak a könyvtárban? Igen, van. Mutatjuk!

Játszani mindenki szeret. Tudta-e, hogy a könyvtárak már a 19. század közepe óta támogatják helyszínként, programjaik és gyűjteményeik révén a különböző típusú játékokat? Hozzáférést biztosítanak a különböző játékformákhoz: a sakktól a modern társasjátékokon valamint a számítógépes és konzolos játékokon át egészen az e-sportokig és a virtuális valóságot (VR) felhasználó játékokig. Videójáték-konzolok beszerzésével egyéni és csoportos játékra nyújtanak lehetőséget, akár klubformában is. A könyvtárban a gyerekek együtt tölthetik az idejüket barátaikkal, ahol társasjátékozás és videójátékozás közben könyvek, könyvtárosok és valódi tudásvilág veszi körül őket.

A könyvtárbuszos szolgáltatások régóta működnek, Magyarországon, hat guruló könyvtár járja az utakat szerte az országban. Találkozhatunk ilyen járművel Miskolc vagy Eger környékén éppúgy, mint Nyíregyháza vagy Pécs kistérségében. Baranya megyében azonban két busz igyekszik eljuttatni a tudást, a szórakozást, a tájékozódás lehetőségét oda, ahol különben erre nem sok lehetőség van helyben az ott élők számára.

Több okból is találkozhatunk az ember legjobb barátjával a könyvtárban: segítő kutyaként, terápiás kutyaként, de az állatok az olvasásfejlesztésben is nagy szolgálatot tehetnek. Egy Massachusetts állambeli iskolai könyvtárban is sikeresen működik immár két éve egy kutyás program, melynek során a gyerekek találkozhatnak a kutyákkal, és fel is olvashatnak nekik.

A szabadulószobák divatját a könyvtárak is meglovagolhatják: kézenfekvő, ha irodalmi tematikájú fejtörőket kínálnak használóiknak, melyek során a résztvevők csak akkor a juthatnak ki a szobából, ha megoldják az egymásra épülő feladványokat. A Stadtbibliothek Berlin-Mitte által kifejlesztett, „Das verschollene Manuskript” [Az elveszett kézirat] nevű szabadulós játék 2019-ben első helyezést ért el az információs műveltség játékos fejlesztésével kapcsolatos német jó gyakorlatok versenyében.

Németországban 2014 óta rendeznek „kulturális hackathonokat”: olyan vállalkozó kedvű informatikai fejlesztők szállnak minden évben versenybe, akik a különböző alkalmazások, alkalmazásprogramozási felületek (API) és egyéb virtuális projektek révén valami újat hoznak ki a nyílt hozzáférésű és szabadon felhasználható digitális kulturális örökségből és azok metaadataiból. Az adatok és dokumentumok újrahasznosítása, újszerű kontextusba helyezése révén nemcsak a közönséget sikerül megmozgatni, de a közgyűjteményekben őrzött kincsek is újra bekerülhetnek a kulturális vérkeringésbe.

A Könyvtári Egyesületek és Szervezetek Nemzetközi Egyesülése, azaz az IFLA 2019-ben is díjazta az év leginnovatívabb új vagy megújult közkönyvtárát. A pénzjutalommal is járó rangos kitüntetést ez alkalommal a finn Helsinki Városi Könyvtár legújabb fiókkönyvtára, az Oodi kapta.

A művészetek gyógyító ereje már régóta közismert. Az úgynevezett művészeti terápiák segítséget nyújthatnak a traumák feldolgozásában, a nehézségek leküzdésében. Az irodalmi alkotásokra támaszkodó, a lelki egészséget támogató módszerek egyike a kiválasztott művet a drámapedagógia eszközeivel feldolgozó csoportfoglalkozás, a bibliodráma.

Vennesla Könyvtár kívülről

Futurisztikus épületek, izgalmas belső terek, új szolgáltatások, nemzeti identitás, turista-csalogatás profi eszközökkel. Merre tartanak a világ új könyvtárai?

A könyvtárhasználati trendek változása érezhetően létrehozott a világban egyfajta építészeti versengést is a világ országai, városai, könyvtárai között. Azok, akik bármikor is könyvtárépítésre adták a fejüket és pénzüket, mindig ügyeltek arra, hogy egy új könyvtár megjelenése "nagyot szóljon".

Játék, az olvasás örömének megosztása, környezettudatos megoldás, izgalmas keresés – ez mind elmondható az idén 12. éve elindított könyvtár- és olvasásnépszerűsítő játékról. Ha eddig kimaradt volna belőle, ne tétovázzon, nézze át a könyvespolcait, biztosan talál ott olyan műveket, amelyek útra kelve másoknak is örömöt szereznek. A 2001-ben az Amerikai Egyesült Államokból induló BookCrossing, mára nemzetközivé fejlődött mozgalommá vált, amely szervezői célja szerint játék és egyben közösségépítés is. A küldetése, hogy az emberek a könyveken keresztül kapcsolatba kerüljenek egymással.



Kérdezd
a könyvtárost!