A könyvtárak nemcsak a csendes olvasás színterei lehetnek – teret adhatnak a megpihenésnek és az elmélkedésnek is. Tekintettel a mindfulness és egyéb meditációs technikák divatjára, valamint a mentális betegségek gyakoriságára, számos felsőoktatási könyvtárban alakítottak ki olyan helyiségeket, ahová félre lehet vonulni a stresszes időszakokban relaxálni, meditálni, jógázni vagy akár imádkozni.
Egy egyesült államokbeli felmérés szerint 2017 folyamán a 18–25 éves korosztály 13,1%-a szenvedett depresszióban, 25,8%-uk pedig valamilyen mentális betegségben. A University of Minnesota-Morris (UMM) saját 2016-os felmérése alapján hallgatóik 10%-át diagnosztizálták depresszióval az előző 12 hónapban, 40,2%-ukat pedig valamilyen mentális betegséggel életük során. Ezért az egyetemen úgy döntöttek, hogy sok más felsőoktatási intézményhez hasonlóan a könyvtárban meditációs helyiséget alakítanak ki, hogy lehetőséget teremtsenek a stresszoldásra és a kikapcsolódásra, így a maguk eszközeivel hozzájáruljanak a hallgatók mentális egészségéhez.
Fontos, hogy a meditációs szobának egy csendes, félreeső részen találjunk helyet, hiszen a cél az, hogy a használók el tudjanak vonulni a tömeg és a feladatok elől. A UMM könyvtárában egy volt csoportos tanulószobát alakították át meditációs helyiséggé, és ugyan ezáltal alacsonyabb látogatottságot mértek benne, de a terem stabil kihasználtsága és a szöveges visszajelzések mégis pozitív megerősítést jelentettek az új szolgáltatás fenntartására.
Az olyan kellékek, mint az illóolajok, az úgynevezett Buddha rajztábla (amelyen a tusrajzok egy idő után eltűnnek), a zen kert (kis méretű, körülzárt homokdoboz kavicsokkal és egyéb tárgyakkal), a nyugtató hatású zene és megvilágítás, valamint a matracok és babzsákfotelek egyaránt az elme lecsendesítését szolgálják. Mindezt kiegészíti a színezés vagy éppen a gyurmázás lehetősége. A UMM könyvtárában emellett egy helyi masszőr kínál ötperces masszázst az érdeklődőknek. Az egyetem diákjóléti központjának és kortárs segítő csoportjának jóvoltából képzéseket és workshopokat is tartanak a mindfulnessről és egyéb relaxációs technikákról, ahol bárki elsajátíthatja az alapokat.
A meditációs szobát a könyvtárosok igyekeztek a legszélesebb körben és minden csatornán népszerűsíteni. Azt tapasztalták, hogy a hallgatók reggel és délután inkább egyedül, az esti órákban ketten-hárman használják a termet – relaxálásra, meditációra, jógára vagy imádkozásra. Arra is akadt példa, hogy valaki aludt vagy (itt is) tanult.
Heti egy takarítással, valamint a különböző kellékek lopásgátlóval való felszerelésével a helyiség vonzereje tartósan megőrizhető. Mindemellett a UMM könyvtárában az egyetem más egységeivel és szervezeteivel való együttműködések elmélyítésére és a szolgáltatás bővítésére törekednek, hogy még hatékonyabban segítsenek a hallgatóknak csillapítani a felsőfokú tanulmányokkal és az élettel járó stresszt. A meditációs szobák ezáltal olyan menedékek, a lelki béke olyan szigetei lehetnek, ahol feltöltődve a hallgatók újult erővel nézhetnek szembe a kihívásokkal.